'Confidence’ en ‘Vida’; vertrouwen en leven

Karin brengt met haar werk mensen bij elkaar

Over Konvida

Konvida is afgeleid van de woorden ‘confidence’ en ‘vida’; vertrouwen en leven. Het is fijn wanneer iemand je helpt om te vertrouwen in jezelf en in je kunde en mogelijkheden. En te vertrouwen op elkaar. ‘Zorgen voor mensen’ gaat niet alleen over zorgen voor de cliënten; het gaat ook over zorgen voor de medewerkers, de collega’s en de familie van de bewoners.

Karin Kuhlmann heeft haar strepen in de zorg verdiend door haar jarenlange ervaring als communicatiedeskundige en adviseur binnen diverse zorginstellingen. Die praktijkervaring heeft haar veel inzicht en kennis gegeven. Door nu zelf ‘buiten’ de organisatie te gaan staan, heeft ze de mogelijkheid om ‘vanuit de helikopter’ te kijken naar de processen, de mensen en de kloof tussen management, personeel, cliënten en cliënten-netwerk.

Karin wil met haar werk mensen bij elkaar brengen en het contact en vertrouwen in elkaar herstellen. Ze doet dit onder andere door met iedereen binnen de organisatie te praten en goed te luisteren. Waar liggen de verschillen, maar vooral: waar liggen de overeenkomsten?

Haar inlevings- en analytisch vermogen helpen haar de problemen die zorgverleners ervaren, te doorgronden en te benoemen. Vervolgens reikt Karin kennis aan waarmee ze ‘een lastige bewoner’ opnieuw kunnen gaan zien als ‘een mens die zorg nodig heeft’. Met deze nieuwe inzichten voelen zorgverleners zich een stuk zekerder en gelukkiger in hun werk. Ze bieden zorg vanuit een positief gevoel en zonder dwang en stress. Door de communicatie open te zetten, komt er ruimte voor verbetering.

Karin helpt zorginstellingen om mensen op een nieuwe manier te laten kijken en te groeien. Door een combinatie van training, opleidingen en individuele begeleiding, worden blokkades opgelost en werkt iedereen weer samen aan hetzelfde doel: het bieden van de beste zorg.

meer achtergrondinformatie over de zienswijze van karin kuhlmann

Konvida in de media

Als je moeder je niet meer herkent
(Artikel in mediaplatform “Haerlems Bodem“, 24 september 2021)
In dit artikel vertelt Karin over de impact die dementie kan hebben op de familie en dat deze de familiebanden behoorlijk kan verstoren.

Familiebijeenkomsten: je kunt nooit genoeg weten over dementie
(Nieuwsartikel op de website van “Welstee Zorgvilla’s“, februari 2020)
Er is grote behoefte aan uitleg en informatie over dementie. Enthousiast en deskundig verteld Karin wat er gebeurd in de hersenen van mensen met dementie. Dat doet ze aan de hand van filmpjes en afbeeldingen. Haar goede uitleg en voorbeelden uit de praktijk maakt het voor de bezoekers allemaal heel herkenbaar…

Anders leren kijken
(Artikel in het tijdschrift “ZORG ANNO NU #162“, mei 2018)
Ik probeer mensen eerst te laten kijken. Je hoeft niet altijd meteen iets te zeggen of te vragen of je iets kan doen. Als een bewoner opstaat tijdens het eten, hoef je niet meteen te vragen waar hij naartoe gaat. Geef hem maar de ruimte, terwijl je ondertussen wel oplet.

Kijk, luister, voel aan en beweeg mee
(Artikel in het tijdschrift “Denkbeeld“, december 2015)
Goed zorgen voor mensen met dementie houdt meer in dan geduld en begrip opbrengen. Essentieel is om te beseffen dat deze ouderen de dingen anders beleven dan wij. Daarom vraagt goede zorg veel inlevingsvermogen en de durf ingesleten reactiepatronen los te laten. Karin Kuhlmann traint teams hierin.

Konvida heeft o.a. gewerkt voor de volgende organisaties

Scroll naar boven